maandag 22 januari 2018

Mijn opleiding Bouwkunde

Afbeeldingsresultaat voor bouwkunde
Het leek mij wel eens leuk om het over mijn opleiding te hebben. Bouwkunde?! Ja, bouwkunde! Normaal is dit echt een opleiding voor jongens. Wil je weten hoe ik het vind als enige meisje in de klas? Lees dan snel verder!

Ik heb dus voor bouwkunde als opleiding gekozen, omdat ik sinds kleins af aan graag architect wilde worden. Deze opleiding volg ik op MBO niveau. Eerst vond ik het echt heel leuk. Ik ben zelf heel goed in wiskunde en ben best wel creatief. Ook ben ik goed in leren, dus ik dacht wel dat het goed zou komen. Ik had niet per se een leuke klas, maar ik had wel een hele goede vriendin in mijn klas. Al snel merkte ik dat ik dingen fout leerde op school en niet genoeg leerde. Een half jaar later wist ik nog steeds niet wat voor funderingen er waren.

Op een gegeven moment hoorde ik dat mijn beste vriendin naar de andere kant van Nederland gaat verhuizen. Ik vond dit echt heel erg jammer. Ze is echt een goede vriendin van mij en zonder haar zou ik alleen zijn in de klas en ook op school. De school waar ik op zat was een groot gebouw. De bouwkunde afdeling had bijna alleen maar jongens. Met de meiden die er waren ging ik niet mee om, omdat ze alleen maar arrogantie uitstraalden. Het was echt een strijd tussen de meiden met wie er het mooiste gekleed was etc. Er was naast mij dus nog 1 meisje over in mijn klas. Zij was een beetje psychisch op een of andere manier. Ze was heel negatief, wilde dat iedereen dood ging vallen. Dat waren de enige woorden wat uit haar kwam. Persoonlijk was zij wel aardig op zich, ook al probeerde ze me te gebruiken voor geld. Toen we met zijn drieën waren met mijn beste vriendin, was zij heel racistisch. Mijn klas maakte trouwens ook racistische opmerkingen.

Mijn wiskunde leraar was een kennis van mij. Hij gaf ook les op een andere locatie. Hij merkte heel veel dingen op wat zich afspeelde in de klas en op school, dus gaf hij mij het advies om naar de open dag van de andere locatie te gaan. Het was rond eind januari toen de open dagen waren. Ik ging er samen met mijn moeder heen. Toen heb ik besloten om een weekje mee te draaien op de andere locatie om te kijken of ik deze school beter en leuker vind. Eenmaal alles geregeld kwam ik maandag aan op die school. Ik werd heel goed ontvangen door de nieuwe klas. De volgende dag hadden ze dus een klassenuitje, dus ik mocht meegaan om te skiën. Ik vond het eerlijk gezegd op het begin heel eng om mee te gaan, want ik had nog nooit geskied en ik kende nog helemaal niemand. Er waren ook geen meisjes in de eerste klassen. Dus ik was het enige meisje van ongeveer 3 klassen. Als enige meisje tussen 70 andere jongens ben ik toch maar meegegaan. Gelukkig heb ik dat gedaan, want ik heb daar gewoon mijn groepje gevonden. De rest van de week verliep ook heel goed en de leraren gingen mij helpen met tekeningen. Blijkt dus dat ik echt gewoon veel dingen fout heb geleerd op de andere school.

Het eerste jaar ging heel snel voorbij, omdat ik dus midden in het jaar van school ben gewisseld en het was gewoon een hele leuke klas. Vanaf de tweede klas is echter mijn motivatie voor deze opleiding gezakt. De klassenindeling was veranderd. Normaal gesproken zat je in groepen op je vaste plek bij jouw projectgroepje. Nu waren de tafels net als een normale middelbare school indeling. Zo zat ik niet meer met het groepje waar ik eerst bij zat. Dit waren dus de wat normalere jongens uit mijn klas. De rest hadden een aparte persoonlijkheid. Net als sommige mannen in de bouw.

Mijn motivatie daalde pas echt toen er een leraar werdt ontslagen ivm bezuinigingen op school. Hij was de enige goede leraar waar je echt iets van leerde. Ik vond dit echt zo jammer. Sinds dien ga ik motivatieloos naar school en vind ik het echt niet leuk om naar school te gaan. Er zijn ook nog een paar kleine andere dingetjes waarom ik het niet meer leuk vind op school. Bijvoorbeeld dat wij opeens onze opleiding niet meer versneld kunnen doen. Dus de hele klas moet een jaartje extra naar school. En we zouden Revit (bouwkundig tekenprogramma) gaan leren, daar is dus niks van gekomen.

In ieder geval, kies geen MBO bouwkunde als opleiding. Studeer bouwkunde pas op het HBO. Dit heeft er nu voor mij voor gezorgd dat ik op het HBO niet meer verder wil gaan met bouwkunde. Het ligt mij nu heel koud. Dus ik ga dan een andere opleiding kiezen. Waarschijnlijk iets theoretisch of creatiefs. Ik zit nu in het derde leerjaar en heb nog een jaartje te gaan.

~Basak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je leuke berichtje :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...